پیشتازی سه صندوق در ۲۱۰ روز

نگاهی به روند بازارهای مختلف سرمایه گذاری از دلار و طلا و سکه گرفته تا بورس و صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر سکه و طلا از ابتدای سال تا ۲۳ مهر ماه نشان می دهد بالاترین بازدهی در بین دارایی های غیرصندوقی متعلق به طلای ۱۸ عیار با رشد ۲۸.۶ درصد بوده است.

به گزارش صدای بورس ، نگاهی به روند بازارهای مختلف سرمایه گذاری از دلار و طلا و سکه گرفته تا بورس و صندوق های سرمایه گذاری مبتنی بر سکه و طلا از ابتدای سال تا ۲۳ مهر ماه نشان می دهد بالاترین بازدهی در بین دارایی های غیرصندوقی متعلق به طلای ۱۸ عیار با رشد ۲۸.۶ درصد بوده که در این مدت قیمت آن از هر گرم ۳ میلیون و ۲۵۳ هزار تومان به ۴ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان رسیده است. پس از آن سکه امامی با رشد ۲۸.۳ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است. قیمت هر سکه امامی در حال حاضر ۴۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده که بالاترین قیمت در طول تاریخ محسوب می شود. ربع سکه با ۲۲.۷۶ و سکه تمام بهار با ۲۲.۳۶ در جایگاه بعدی قرار گرفته اند. قیمت نیم سکه ۱۶.۵۹ درصد افزایش یافته و هر دلار آمریکا در این مدت ۵.۳ درصد افزایش را تجربه کرده است. بورس تهران نیز در این مدت نزدیک به ۱۱ درصد رشد را تجربه کرده است.
در بررسی صندوق های مبتنی بر طلا و سکه بورس نیز بررسی آمارهای تغییرات قیمت هر واحد این صندوق ها نشان می دهد بیشترین بازدهی در مدت ۲۱۰ روز به ترتیب به سه صندوق زرافشان، زرفام آشنا و کیان اختصاص یافته که به ترتیب با رشد ۳۶.۴۴، ۳۰.۹۸ و ۳۰ درصدی مواجه بودند و کمترین رشد در بین صندوق های حاضر در این گروه نیز توسط آلتون به ثبت رسید.
به این ترتیب در مقایسه مجموع فرصت های سرمایه گذاری مبتنی بر طلا و سکه اعم از بازارهای فیزیکی و صندوق های بورسی باید گفت ترکیب سه صندوق اول به اضافه زرین آگاه در این مدت بالاترین بازدهی را در بین همه فرصت های سرمایه‌گذاری داشته اند. از سوی دیگر بازدهی همه فرصت‌های سرمایه گذاری جز دلار، از بورس بالاتر بوده و حتی کمترین بازدهی صندوق های طلا و سکه تقریبا دو برابر بورس سودآوری داشته است.

جنگ و فرصت های سرمایه گذاری
بررسی وضعیت بازارهای طلا و سکه در بازار نقدی نشان می دهد بازارها در دو مرحله از خود واکنش نشان داده اند که بخش مهم آن در دو هفته اخیر رقم خورده است. از زمان حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان، بار دیگر تنش های دوطرفه بین تهران و رژیم صهیونیستی شدت گرفته تاجایی که برای دومین بار در هفت ماه گذشته، موشک های ایرانی «این بار از نوع بالستیک» خاک این کشور را درنوردیدند و خسارت های جدی به‌بار آوردند.
شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله از یک سو و جمعی از فرماندهان مقاومت از جمله سردار نیلفروشان در کنار خونخواهی از دبیرکل حماس که در تهران هدف حمله تروریستی قرار گرفت، همگی باعث شد تا حمله موشکی تهران رقم بخورد.
این حملات که با تهدیدهای لفظی مقامات این رژیم همراه بوده و حکایت از احتمال تلافی اسراییل دارد، تا لحظه تنظیم این مطلب پاسخ داده نشده، ولی رایزنی ها برای کاهش تنش ها از سمت آمریکا و مقامات اروپایی و کشورهای عرب منطقه ادامه دارد و شاید زمانی که خوانندگان به مطالعه این سطور مشغولند، حمله تلافی جویانه رژیم صهیونیستی اتفاق افتاده باشد.
نگاهی به آمار و ارقام نشان می دهد بازارهای ایران و البته جهان نسبت به فعل و انفعالات این منطقه از دنیا واکنش نشان داده اند، اما شدت این واکنش ها آنطور که از گذشته پیش بینی می شد کمتر است.
یک دهه پیش زمانی که احتمال جنگ ایران و اسراییل مطرح می شد، کارشناسان از نفت ۲۰۰ دلاری سخن به میان می آوردند، اما در هفت ماه گذشته ایران دو بار به این رژیم حمله کرده و نهایت رشد قیمت نفت در این دوره ۵ درصد بیشتر نبوده است که این مساله از تغییر مفاهیم اثرگذار روی بازارها حکایت دارد.

پیشتازی سه صندوق در ۲۱۰ روز

نوسانات محدود بازارهای مالی
نگاهی به تغییرات بازارها حکایت از آن دارد که در حال حاضر تغییرات قیمتی در بازارهای طلا روند متعادلی را در پیش گرفته است. بهای هر گرم طلای ۱۸ عیار که پیش از ترور سید حسن نصرالله ۴ میلیون و ۵۰ هزار تومان بود، تا ۴ میلیون و ۱۸۴ هزار تومان بالا رفته است. این در حالی است که قیمت هر سکه بهار آزادی در این مدت ۳ میلیون تومان رشد را تجربه کرده و به ۴۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان رسیده است. هر قطعه سکه امامی نیز در این مدت ۳.۲ میلیون تومان رشد کرده و به ۴۹ میلیون و ۸۱۰ هزار تومان رسیده است.
در تحلیل این آمارها باید گفت به صورت بالقوه قیمت هر دلار آمریکا از پتانسیل بالایی برای رشد در این شرایط برخوردار بود، با این حال تزریق به موقع ارز توسط بانک مرکزی و سیاست هایی که نقدینگی را از بازار به سمت خرید شمش طلا و سکه در مرکز مبادله ارز و طلا سوق داد، مانع از جهش شدید قیمت‌ها شده است.
در بازار طلا و سکه نیز به نظر می رسد دو عامل مانع از جهش قیمت‌هاست. در این مدت قیمت اونس جهانی فلز زرد در حدود ۳۰ دلار افزایش یافته و با توجه به رشد قیمت دلار این اثر با یک ضریب بالاتر در بازار داخل بروز کرده است.
در عین حال بررسی حباب قیمت سکه و طلا نیز نشان می دهد افزایش نسبی تقاضا برای این کالاها باعث شده حباب سکه در بازار نزدیک به یک و نیم میلیون تومان افزایش یافته است و اگر شدت حباب از قیمت رسمی کسر شود باید گفت بازارها در این دوره با هیجان روبه‌رو نیستند. باید گفت در این مدت بازارهای کشور یک عقلانیت قابل قبول از خود نشان داده اند که بخشی از آن به سیاست های دولت در تنظیم بازارها و بخشی به عدم اطمینان بازارها نسبت به تحلیل های جنگی بر می گردد.
شاید هنوز بسیاری از فعالان بازار منتظرند آتش بس اتفاق بیفتد و کشور به روال قبل برگردد، با این حال در صورتی که اسراییل به تلافی از حملات موشکی ایران به خاک ایران حمله کند و آنطور که اعلام کرده پایگاه های نظامی و یا انرژی و یا هسته ای را تهدید کند، احتمال دارد کشور وارد شرایط جنگی شده و کنترل هیجانات سرمایه ای و نقدینگی از دست دولت خارج شود.

رکود در بازار طلا
قیمت‌های بازار طلا و سکه در حال حاضر به گونه‌ای است که سکه امامی ۵۰ میلیون تومان را رد کرده و به طور طبیعی با این افزایش قیمت‌ها، بازار دچار رکود بیشتری خواهد شد و با کاهش تقاضایی شدید مواجه خواهد شد. به گفته فعالان این بازار، در حال حاضر، به علت افزایش قیمت سکه و طلا تقاضا به شدت پایین است، تمام مغازه‌ها خالی از مشتری هستند، با این حال با توجه به نزدیک شدن نیمه دوم سال، امید می رود روند به گونه‌ای پیش برود که حداقل تا آخر سال تقاضا و داد و ستد بیشتر شود و روند بهتری پیش گرفته شود.

  • حمزه بهادیوند چگینی - روزنـامه‌نـگار

  • شماره ۵۶۱ هفته نامه اطلاعات بورس

کد خبر 506212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =